Monday 10 March 2014

NGERI : 10 GAMBAR SERANGGA GERGASI YANG MENAKUTKAN TIDUR MALAM ANDA

Berapa ramai di antara kita yang geli dengan serangga? Pasti ramai yang tak mengaku terutamanya lelaki. Serangga yang biasa kita temui bersaiz kecil mungkin tidak mampu membuat anda berasa takut. Bagaimana jika serangga itu sebesar saiz tapak tangan anda? Tak terbayangkan?


Jom kita tengok gambar-gambar serangga yang bersaiz luar biasa dan juga jarang ditemui kecuali pergi Zoo Serangga.


The Dung Beetle - Tahu apa makanan rujinya? Kumbang ini gemar memakan najis. Kumbang ini boleh didapati di seluruh dunia kecuali Antartika. Padan la kumbang ni berbau busuk. Suka makan najis rupanya.




The Stag Beetle - Saiz normal kumbang ini 1 hingga 1.5 inci, tetapi ia boleh berkembang hampir kepada 4.8 inci. Penyepit besar seperti yang ditunjukkan dalam gambar biasanya dimiliki oleh kumbang jantan untuk berjuang bagi mendapatkan makanan dari kumbang yang lain.





The Giant Water Bug - Kutu air gergasi ini boles didapati di seluruh dunia (+ dalam mimpi malam anda). Spesis ini gemarkan air tawar dan biasanya boleh didapati di sungai atau kolam. Gambar ini menunjukan seekor kutu air jantan yang membawa telur dibelakangnya. Di Thailand, kutu air gergasi ini adalah makanan eksotik yang popular.




Female Queen Alexandra’s Birdwings - Rama-rama betina spesis ini jauh lebih besar dari rama-rama jantan. Dengan sayap yang besar 12.2 inci (31 sentimeter). Ia adalah rama-rama yang terbesar di dunia dan hanya terdapat di dalam hutan hujan tropika di New Guinea.




Titan Beetle - Terdapat di hutan hujan Amerika Selatan. Kumbang Titan adalah kumbang kedua terpanjang di dunia dengan kepanjangan 6.5 inci. Penyepit kumbang ini sangat kuat sehingga boleh mengoyakkan daging manusia. Malah ia mampu mematahkan sebatang pensil! NGERI!!




Atlas Moth - Rama-rama ini boleh didapati di hutan tropika dan subtropika Asia. Saiz sayap 62 inci persegi ini menjadikan ia rama-rama terbesar di dunia. Di India, rama-rama Atlas ini diternak untuk dijadikan sutera.




Goliath Birdeater Spider - Walaupun secara teknikal ia bukan serangga, tetapi Arachnid, labah-labah ini adalah ahli keluarga Tarantula dan merupakan labah-labah kedua terbesar di dunia. Berasal dari Amerika Selatan dan biasanya terdapat di kawasan paya. 




Giant Walking Stick - Dengan ukuran panjang 15 inch, ini adalah serangga berwajah kayu yang terbesar di Amerika Utara. Serangga ini memiliki skil penyamaran yang hebat bagi membantunya melindungi diri dari pemangsa.




Giant Weta - Spesis yang terbesar dari spesis Weta dan berasal dari New Zealand. 





Goliath Beetle - Kumbang yang terdapat dalam hutan tropika Afrika. Makanan utama, sap pokok dan buah-buahan. Kumbang jantan memilik tanduk berbentuk Y yang digunakan untuk pertempuran. - Viralnova

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda